نوشته شده توسط : امین

مغز و نخاع ارسال و دریافت پیام ها از اعصاب را انجام می دهند، که به شما اجازه حرکت، احساس، و عملکرد درست را می دهد.

نخستین علائم آسیب عصبی می توانند بسیار ترسناک باشند. به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید پای خود را بریده اید، بدون این که چیزی احساس کرده باشید.

 

البته علائم آسیب عصبی می توانند با احساسی کاملا متضاد خود را نشان دهند: درد، سوزش و سوزن سوزن شدن شدید بدون دلیلی مشخص. علائم و نشانه های آسیب عصبی می توانند به شکل های مختلف بروز کنند، زیرا ده‌ها هزار عصب در بدن انسان وجود دارند.

 

میلیون ها نفر در سراسر جهان از آسیب عصبی محیطی یا نوروپاتی رنج می برند. دیابت دلیل اصلی در این زمینه است، در شرایطی که از دلایل دیگر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

وراثت

افزایش سن

کمبودهای تغذیه ای

مصرف الکل

برخی داروها

عفونت ها

اختلالات خودایمنی مانند هپاتیت C، دیفتری، HIV، و آرتریت روماتوئید

دلیلی ناشناخته (که ممکن است تا 30 درصد موارد را شامل شود)

 

اعصاب محیطی در تمام بدن گسترده شده اند. آنها بخشی از پوست، عضلات و اندام ها هستند.

مغز و نخاع ارسال و دریافت پیام ها از اعصاب را انجام می دهند، که به شما اجازه حرکت، احساس، و عملکرد درست را می دهد.

 

هنگامی که اعصاب آسیب دیده باشند، این ارتباط قطع می شود و وظایف آن گونه که باید انجام نمی شوند. حرکت می تواند به واسطه افزایش بی حسی یا ضعف بسیار دشوار شود، درد شدید ممکن است زمانی که محرکی کوچک یا هیچ محرکی وجود ندارد، شکل بگیرد، و یا ممکن است اصلا هیچ چیزی را احساس نکنید.

 

انواع اعصابی که می توانند آسیب دیده باشند

سه نوع عصب وجود دارند که شامل موارد زیر می شوند:

اعصاب خودمختار

این اعصاب عملکردهای غیرارادی مانند ضربان قلب، تنفس، فشار خون، گوارش، و دمای داخلی بدن را کنترل می کنند.

 

اعصاب حرکتی

این اعصاب با ارسال پیام ها بین مغز، نخاع و عضلات حرکات را کنترل می کنند. فعالیت هایی مانند بلند کردن یک فنجان، تایپ با صفحه کلید، و پیاده روی زمانی امکان پذیر هستند که اعصاب حرکتی در حال کار باشند.

 

اعصاب حسی

این اعصاب به اطلاعاتی که از پوست و عضلات به نخاع و مغز باز می گردند، متکی هستند. آنها مسئول درد، یا احساسی هستند که شما از لمس یک جسم دریافت می کنید.

 

علائم آسیب عصبی

علائم آسیب عصبی گوناگون هستند و معمولا به طور تدریجی و آرام پدیدار می شوند. به دلیل این که علائم آسیب عصبی تدریجی هستند، شانس خوبی برای تشخیص و درمان نسبی آنها وجود دارد.

در برخی موارد، آنها نشان دهنده یک مشکل سلامت بزرگتر خواهند بود، در شرایطی که گاهی اوقات علائم ممکن است موقتی بوده و از بین بروند. بدون در نظر گرفتن علائمی که تجربه می کنید، توصیه می شود که برای بررسی دقیق به پزشک مراجعه کنید.

 

بی حسی، سوزن سوزن شدن، یا سوزش

اگر پس از بیدار شدن از خواب با مقداری بی حسی یا احساس سوزن سوزن شدن و سوزش در دست ها یا پاهای خود مواجه می شوید، یا این شرایط را پس از نشستن طولانی مدت در یک حالت (به عنوان مثال هنگام تماشای یک فیلم) تجربه می کنید، این احساسات احتمالا نشانه موقت تحت فشار قرار گرفتن هستند و باید در مدت زمانی کوتاه برطرف شوند.

 

اما اگر این احساسات از بین نمی روند، این شرایط می تواند نشانه ای از آسیب عصبی باشد. سوزن سوزن شدن، سوزش و بی حسی بیشتر مواقع در اندام های انتهایی مانند انگشتان پا، انگشتان دست، کف پاها، و کف دست ها شکل می گیرند و از پتانسیل گسترش در تمام طول دست ها و پاها برخوردار هستند.

 

اگر به طور مداوم با احساس سوزن سوزن شدن، سوزش شدید، یا محدودیت در احساس - متوجه بریدگی یا لمس جسمی داغ نمی شوید - مواجه هستید، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید.

 

آسیب عصبی محیطی, آسیب عصب رادیال

مغز و نخاع ارسال و دریافت پیام ها از اعصاب را انجام می دهند

 

ناتوانی در حرکت

در صورت تحت تاثیر قرار گرفتن اعصاب حرکتی و ناتوانی مغز در به حرکت درآوردن بدن به روش درست، ضعف یا فلج می تواند رخ دهد. با این وجود، پیش از تشخیص آسیب عصبی باید برخی مشکلات دیگر که می توانند موجب شکل گیری این شرایط شوند، بررسی و حذف شوند.

در صورت دشواری در حرکت مراجعه به بیمارستان بسیار مهم است، زیرا می تواند نشانه ای از تجربه سکته مغزی و نیاز به مراقبت فوری باشد.

 

درد پایین رونده در یک پا

دردی که تنها در یک پا به سمت پایین حرکت می کند می تواند نشانه ای از آسیب عصبی باشد. این درد از کمر آغاز شده و به سمت پایین یک پا حرکت می کند.

درد می تواند به شکل سوزن سوزن شدن، سوزش یا دردی تیز شکل گرفته و می تواند به سیاتیکا، فشردگی عصب سیاتیک، اشاره داشته باشد. سیاتیکا می تواند به واسطه لغزش یا فرسودگی یک دیسک در ستون فقرات شکل بگیرد.

 

ناپایداری هنگام ایستادن

مشکلات ثبات می توانند در نتیجه یک آسیب عصبی شکل بگیرند. گاهی اوقات اعصاب بزرگ‌تر که بر احساس و حس عمقی (حس موقعیت قرارگیری اعضای بدن) تاثیرگذارند، تحت تاثیر قرار می گیرند و حفظ تعادل و آگاهی فضایی را دشوارتر می سازند. هماهنگی نیز ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد که خطر جراحت ناشی از زمین خوردن را افزایش می دهد.

 

سردردهای سریع و شدید

اگر یک عصب در گردن آسیب ببیند، شما ممکن است سردردهای شدیدی را تجربه کنید. یک بار دیگر، مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

تعریق بیش از اندازه زیاد یا بیش از اندازه کم

اگر در یک روز سرد پاییزی هنگام حضور در فضای باز به طور قابل توجهی عرق می کنید یا در یک روز گرم تابستانی هنگام دویدن عرق نمی کنید، این شرایط می تواند نشانه ای از آسیب عصبی باشد.

 

علائمی مانند این می توانند در نتیجه کم آبی بدن یا فشار خون بالا شکل بگیرند، اما می توانند نشان دهنده آسیب دیدگی اعصابی باشند که اطلاعات را از مغز ما به غدد عرق - در تنظیم دمای داخلی بدن نقش دارند - انتقال می دهند.

 

آسیب عصبی محیطی, آسیب عصب رادیال

نخستین علائم آسیب عصبی می توانند بسیار ترسناک باشند

 

علائم بر اساس نوع عصب

نوع علائمی که احساس می کنید تا حد زیادی بازتاب دهنده این است که کدام اعصاب - خودمختار، حرکتی یا حسی - آسیب دیده اند.

 

علائم آسیب عصبی خودمختار شامل موارد زیر می شوند:

ناتوانی در احساس درد سینه (مانند آنژین یا یک حمله قلبی)

سبکی سر

خشکی چشم ها و دهان

یبوست

اختلال در عملکرد مثانه

اختلال جنسی

 

علائم آسیب عصب حرکتی می توانند شامل موارد زیر باشند:

ضعف

آتروفی عضلانی

انقباض های غیر قابل کنترل

فلج

 

علائم آسیب عصب حسی می توانند شامل موارد زیر باشند:

درد

حساسیت

بی حسی

سوزن سوزن شدن

سوزش

مشکلات مربوط به آگاهی موقعیتی

 

آسیب عصبی مرتبط با دیابت

همان گونه که پیش‌تر اشاره شد، دیابت یکی از دلایل اصلی آسیب عصبی محسوب می شود و اغلب نتیجه کاهش جریان خون و سطوح بالای قند است.

تقریبا نیمی از افراد مبتلا به دیابت به نوعی آسیب عصبی را تجربه می کنند، اگرچه علائم به طور معمول تا مدت ها پس از تشخیص پدیدار نمی شوند. از این رو، اگر به دیابت مبتلا هستید، مدیریت سطوح قند خون و وزن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

در بیماران مبتلا به دیابت، دست ها و پاها به طور معمول نخستین بخش هایی هستند که از آسیب رنج می برند، در شرایطی که اعصاب کنترل کننده گوارش نیز تحت تاثیر قرار می گیرند. از علائم آسیب عصبی گوارشی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

احساس پری پس از مصرف مقدار اندکی غذا

سوزش سردل یا نفخ

حالت تهوع، یبوست، اسهال

مشکلات بلع

بالا آوردن غذای گوارش نشده چند ساعت پس از یک وعده غذایی

 

موارد بالا تنها علائمی نیستند که بیماران مبتلا به دیابت تجربه می کنند و می توانند با نشانه های آسیب عصبی که پیش از این به آنها اشاره شد نیز مواجه شوند.

 

چگونگی پیشگیری از آسیب عصبی

یکی از بهترین روش ها برای پیشگیری از آسیب عصبی پیشگیری از دیابت است. این به معنای دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم است که از محتوای کم کربوهیدارت های پالایش شده و مواد غذایی با شاخص گلیسمی پایین برخوردار است.

 

بیشتر میوه ها و تقریبا همه سبزیجات و غلات کامل در این دسته قرار می گیرند، در نتیجه، اگر پیشگیری از دیابت و کاهش خطر آسیب عصبی را هدف قرار داده اید، آنها باید بخش قابل توجهی از رژیم غذایی شما را تشکیل دهند.

 

ورزش منظم در کنار رژیم غذایی سالم می تواند با بهبود فشار خون و مدیریت وزن به پیشگیری از آسیب عصبی کمک کند. اگر به دیابت مبتلا هستید، شما باید به این موارد برای مدیریت سطوح قند خون توجه داشته باشید.

 

از آنجایی که آسیب عصبی به صورت تدریجی شکل می گیرد، تشخیص زودهنگام آن زمانی که کمترین نگرانی یا نشانه ای را تجربه می کنید، مفید است. هرچه زودتر این شرایط تشخیص داده شود، گزینه های درمانی نیز بیشتر و کارآمدتر خواهند بود.

 

مطالعات صورت گرفته روی موش ها نشان داده اند که اسیدهای چرب امگا-3 ممکن است در بازتولید سلول های که اقدامات محافظتی، و به طور بالقوه درمانی، را برای آسیب عصبی ارائه می کنند، نقش داشته باشند.

 

منبع:asriran.com



:: برچسب‌ها: بیماری , آسیب عصبی , علائم آسیب عصبی , آسیب عصبی حسی , درمان بیماری ,
:: بازدید از این مطلب : 438
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 30 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : امین

کمبود ویتامین B3 می تواند ده ها فرآیند را در بدن مختل کند و به ابتلا به بیماری به نام پلاگر (Pellagra) منجر شود.

پلاگر(Pellagra) یک نوع بیماری است که در اثر کمبود نیاسین (ویتامین B3) به وجود می‌آید. اولین علامت بیماری پلاگر، قرمزی پوست است.

 

ویتامین B3 چیست

ویتامین B3 که به نیاسین نیز معروف است، نقش اساسی در سلامت پوست، گوارش و روان دارد و از عملکرد بیش از ۲۰۰ آنزیم در بدن حمایت می کند.

ویتامین B3، ترکیب دو ماده شیمیایی اسید نیکوتینیک و نیکوتین آمید است. بدن این مواد شیمیایی را برای تولید دو ماده شیمیایی اضافی NAD و NADP تجزیه می کند.

NAD و NADP در انواع واکنش های شیمیایی بدن نقش دارند و از متابولیسم سلولی نیز حمایت می کنند؛ بنابراین افرادی که به اندازه کافی ویتامین B3 دریافت نمی کنند، طیفی از مشکلات جزیی تا کشنده را تجربه کنند.

 

ویتامین B3 یک ویتامین حلال در آب است به این معنی که بدن نمی تواند آن را ذخیره کند. از سوی دیگر بدن قادر به تولید ویتامین B3 نیست .

گوشت و جایگزین های گوشتی مانند سویا غنی ترین منابع ویتامین B3 هستند؛ اما افراد مبتلا به کمبود این ویتامین معمولا به مصرف مکمل این ویتامین نیاز دارند.

 

بدن به چه مقدار ویتامین B3 نیاز دارد؟

میزان توصیه شده مصرف ویتامینB3 بسته به سن، جنسیت، اهداف سلامتی یا سابقه کمبود ویتامین B متفاوت است. میزان مصرف ویتامین B3 در معادل های نیاسین NE اندازه گرفته می شود.

 

میزان توصیه شده مصرف ویتامینB3 برای گروه های مختلف به شرح زیر است:

کودکان ۰ تا ۶ ماهه : ۲NE

کودکان ۷ تا ۱۲ ماهه:۴NE

کودکان ۱ تا ۳ ساله: ۶NE

کودکان ۴ تا ۸ ساله : ۸NE

کودکان ۹ تا ۱۳ ساله : ۱۲NE

نوجوانان ۱۴ تا ۱۸ ساله : ۱۶NE برای پسران و ۱۴NE برای دختران

بزرگسالان ۱۹ ساله و مسن تر : ۱۶NE برای مردان ؛ ۱۴NE برای زنان

زنان باردار : ۱۸NE

زنان شیرده: ۱۷NE

 

منابع ویتامین B3

طیف گسترده ای از خوراکی ها حاوی نیاسین هستند که از جمله آنها می توان به قارچ Portobello، سیب زمینی پخته شده، غلات سبوس دار، غلات گندم تست شده، بلغور جوی دو سر، پنیر خامه ای، شیر سویا، کبد، همبرگر سویا، تخم کدو تنبل و لوبیا چیتی اشاره کرد.

 

پلاگر, اطلاعاتی درباره بیماری پلاگر

ویتامین B3 یک ویتامین حلال در آب است به این معنی که بدن نمی تواند آن را ذخیره کند

 

علائم کمبود ویتامین B3

کمبود شدید ویتامین B3 به وضعیتی به نام پلاگر منجر می شود.

پلاگر بر پوست، سیستم عصبی، سیستم گوارش و غشاهای مخاطی را مانند چشم و بینی تحت تاثیر قرار می دهد.

علائم پلاگر عبارتند از:

- زخم های متقارن در هر دو طرف بدن. زخم ها بیشتر در نقاط فشار و در مناطقی که پوست در معرض آفتاب قرار می گیرد، دیده می شود. همچنین برخی مردم به زخم هایی مبتلا می شوند که کل دست یا پای آنها را می پوشاند.

 

-درد، تورم و تحریک دهان و یا غشاهای مخاطی مانند مجاری ادرار.

 

-کمبود شدید ویتامینB3  همچنین ممکن است زبان را به رنگ قرمز یا متورم تبدیل کند. برخی از افراد به زخم هایی در زیر زبان یا لب ها مبتلا می شوند.

 

-درد و سوزش گلو، سینه یا معده از دیگر علائم این بیماری هستند.

 

- درد گوارشی، مانند تورم، استفراغ، حالت تهوع، اسهال، و یبوست. بعضی از افراد به زخم هایی در روده مبتلا می شوند که باعث اسهال خونی می شوند.

 

- تغییرات در شخصیت و سلامت روان، از جمله از دست دادن ارتباط با واقعیت (روان پریشی)، سردرگمی، مشکلات حافظه، افسردگی و پارانویا (روان گسیختگی). گاهی اوقات این علائم ممکن است اشتباه به عنوان بیماری روحی تشخیص داده شود.

 

از سوی دیگر کمبود شدید موارد کمبود ویتامین B3 ممکن است موجب ابتلا به علائم کمتر جدی در پوست، سیستم عصبی، سیستم گوارش یا غشاهای مخاطی شود که این علائم عبارتند از :

- پوست تحریک شده یا قرمز

- سردرد

- خستگی

- مسائل مربوط به خلق و خو ، مانند اضطراب یا افسردگی

- تغییر در تفکر یا توانایی تمرکز

- سرگیجه

- گردش خون ضعیف

 

 دلایل کمبود ویتامین B3

کمبود ویتامین B3 دو نوع اولیه و ثانویه دارد.کمبود اولیه ویتامین B3 زمانی رخ می دهد که فرد به اندازه کافی ویتامین B3 یا تریپتوفان مصرف نکند. افرادی که غذای سالم و رژیم های متنوع مصرف می کنند، به طور معمول در معرض خطر ابتلا به کمبود ویتامین B3 نیستند.

 

اما کمبود ثانویه زمانی بروز می کند که وضعیت دیگری مانند اسهال، بیماری هارتنپ(ناهنجاری‌های متابولیسم اسیدهای آمینه)، بیماری کبد در توانایی بدن برای جذب ویتامین B3 اختلال ایجاد می کند.

 

درمان کمبود ویتامین B3

اساسا مصرف مکمل های ویتامین B3 عوارض جانبی بی شماری دارد که از جمله می توان به فشار خون پایین، ضربان نامنظم قلب، وخیم تر شدن بیماری کبد، مشکلات کیسه صفرا و نقرس اشاره کرد.

در افراد مبتلا به بیماری کلیوی ممکن است به واسطه مصرف این مکمبل ها مقدار بسیار زیادی نیاسین انباشته شود. بنابراین برای این افراد مصرف مکمل های ویتامین B3 بدون نظارت پزشک عاقلانه نیست.

همچنین زمانی که کمبود ویتامین B3 به اندازه ای زیاد می شود که بیماری پلاگر را ایجاد می کند، در این زمان فقط مصرف ویتامین B3 کافی نیست بلکه پزشکان ترجیح می دهند که کمبود نیاسین را با مکمل های نیکوتینامید درمان کنند.

با این حال توصیه می شود که تمام افراد مبتلا به کمبود ویتامین B3 به پزشک مراجعه کنند. با آزمایش های خون و ادرار می توان کمبود این ویتامین را تشخیص داد.

 

منبع:mizanonline.ir



:: موضوعات مرتبط: لیفت ران , لیزر موهای زائید , ,
:: برچسب‌ها: سلامتی , ویتامین B , کمبود ویتامین , پزشکی , نیاسین ,
:: بازدید از این مطلب : 467
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : امین

 آیا تا به حال چیزی درباره فواید نوشیدن یک قاشق غذاخوری سرکه سیب در روز شنیده‌اید؟ اگر این گونه نیست، باید بدانید که سرکه سیب محصولی فراتر از یک چاشنی سالاد محسوب می شود. نوشیدن یک قاشق غذاخوری سرکه سیب آنزیم هایی که مسئول تجزیه کربوهیدارت ها هستند را غیر فعال می کند. از این رو، این محصول از انباشت گلوکز در خون و افزایش شدید قند پیشگیری می کند.
 
 «سرکه سیب در نتیجه یک فرآیند تخمیر طولانی مدت کربوهیدرات‌هایی مانند انگور، سیب زمینی، نارگیل، چغندر و سیب به دست می‌آید. این فرآیند کند و طولانی به منظور حفظ ترکیبات زیست‌فعال مانند اسید استیک، اسید گالیک، کاتچین، اپیکاتچین، و اسید کافئیک صورت می‌گیرد. هدف از این فرآیند حصول اطمینان از حفظ ویژگی های آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی در سرکه است.

هنگامی که مدت زمان تخمیر طولانی است، سرکه نوعی شبکه عنکبوتی را توسعه می دهد که ظاهری تیره به آن می بخشد. این نشانه ای از کیفیت بالاتر محصول بوده و وضعیت ایده آل برای مصرف سرکه سیب محسوب می شود. با این وجود سرکه سیب معمولا فیلتر و پاستوریزه شده و بر همین اساس ظاهری شفاف پیدا می کند که در سرکه های سیب موجود در فروشگاه ها مشاهده می شود.
 
سرکه سیب یک نوشیدنی قلیایی‌ساز است
این به معنای آن است که مصرف این ماده برای کاهش اسیدیته بدن ایده‌آل است و از این رو شرایط بهتری را برای سلامت کلی ایجاد می کند. افزون بر این نوشیدن یک قاشق غذاخوری سرکه سیب در روز به پیشگیری از بیماری‌های جدی مانند سرطان کمک می کند. فراموش نکنید که رژیم غذایی با محتوای بالای چربی، نمک و دیگر مواد غذایی مشابه می تواند PH بدن را اسیدی سازد که این شرایط برای تکثیر ریزجانداران سمی ایده آل است.

سرکه سیب به گوارش کمک می‌کند
نوشیدن یک قاشق غذاخوری سرکه سیب علائم گوارش کند یا سنگین، گرفتگی و اختلال شکمی را تسکین می‌دهد. این ماده در به حداقل رساندن حس اسیدیته معده و سوزش سر دل کمک می کند. مصرف سرکه سیب پس از خوردن غذاهای غنی و سنگین برای پیشگیری از پدیدار شدن این علائم ایده خوبی محسوب می شود. اگر چنین مشکلات پیش از این ایجاد شده‌اند، شما همچنان می توانید با مصرف سرکه سیب علائم را کاهش دهید.

سرکه سیب برای دیابت مفید است
اسید استیک موجود در سرکه سیب به کاهش سطوح قند در خون کمک می‌کند زیرا از گوارش کامل کربوهیدرات‌های پیچیده جلوگیری می‌کند. نوشیدن یک قاشق غذاخوری سرکه سیب آنزیم‌هایی که مسئول تجزیه کربوهیدرات‌ها هستند را غیر فعال می‌کند. از این رو این محصول از انباشت گلوکز در خون و افزایش شدید قند پیشگیری می‌کند.

 فواید سرکه سیب

نوشیدن یک قاشق غذاخوری سرکه سیب  گرفتگی و اختلال شکمی را تسکین می‌دهد

 
سرکه سیب از بیماری قلبی عروقی پیشگیری می‌کند
سرکه سیب حاوی سطوح بالا از اسید کلروژنیک است. این ترکیب اکسیداسیون کلسترول بد (LDL) را مهار می‌کند که به بهبود سلامت قلب و عروق منجر می‌شود. اگر سطوح کلسترول شما بیش از اندازه بالاست، غذاهایی با محتوای چربی بالا را از رژیم غذایی خود کنار بگذارید و روزانه یک قاشق غذاخوری سرکه سیب بنوشید.

سرکه سیب به سود جمعیت باکتری روده عمل می کند
آیا از یبوست مزمن یا گاه به گاه رنج می‌برید؟ در این مورد نوشیدن یک قاشق غذاخوری سرکه سیب از تداوم این مشکل پیشگیری می‌کند. بر خلاف باور عمومی سرکه سیب موجب شکل گیری مشکلات اسیدیته نمی شود زیرا یک غذای قلیایی است.

 

سرکه سیب گرفتگی بینی را کاهش می‌دهد
اثر آنتی‌بیوتیک سرکه سیب به کاهش خطر عفونت کمک می‌کند. همچنین این محصول میزان مخاط را کاهش داده و سینوس‌ها را پاکسازی می‌کند و از این رو گرفتگی کمتری در آنها دیده می‌شود. اگر علاقه به مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری سرکه سیب ندارید، این کار را حداقل زمانی که دچار آنفلوآنزا شده‌اید، انجام دهید. مصرف سرکه سیب به مدت ۱۰ روز معمولا برای از بین بردن مشکل کفایت می کند. همچنین اگر به گلو درد یا مشکلات التهابی مبتلا شده‌اید، سرکه سیب در کاهش و از بین بردن آنها موثر عمل می‌کند.


سرکه سیب به کاهش وزن کمک می‌کند
به همراه یک رژیم غذایی سالم و ورزش، نوشیدن دو قاشق غذاخوری سرکه سیب در روز آهنگ سوخت و ساز را تسریع می‌کند. سرکه سیب سرشار از ویتامین B۶ و لسیتین است و به سوزاندن چربی جمع شده در بدن به واسطه یک رژیم غذایی ضعیف کمک می‌کند.


سرکه سیب کلیه‌ها را سم‌زدایی می‌کند
آیا از عفونت‌های کلیوی رنج می‌برید یا سنگ‌های کلیه برای شما مشکل‌آفرین شده‌اند؟ اگر این گونه است، مصرف یک قاشق غذاخوری سرکه سیب هنگام صبح را مد نظر قرار دهید. همچنین دنبال کردن توصیه پزشک خود و نوشیدن آب به میزان کافی را فراموش نکنید. اگر به مصرف آبمیوه علاقه دارید، اطمینان حاصل کنید فاقد شیرین‌کننده باشند. همچنین نمک را به مدت دو هفته از رژیم غذایی خود کنار بگذارید.

سرکه سیب را چگونه مصرف کنیم؟
دو روش برای نوشیدن سرکه سیب وجود دارد. گزینه ساده نوشیدن یک قاشق غذاخوری سرکه سیب است اما اگر عطر و طعم آن برای شما بیش از اندازه قوی است، می‌توانید آن را در یک لیوان آب، چه سرد یا گرم، ترکیب کنید.

منبع: asriran.com



:: موضوعات مرتبط: لیفت ران , لیفت با نخ , لیزر موهای زائید , لاغری سریع با رژیم غذائی , ,
:: برچسب‌ها: طب سنتی , گیاهان دارویی , سرکه , سرکه سیب , خواص سرکه سیب ,
:: بازدید از این مطلب : 489
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : امین

نام: محمد بن عبد الله

در تورات و برخى کتب آسمانى «احمد» نامیده شده است. آمنه، دختر وهب، مادر حضرت محمد (ص) پیش از نامگذارىِ فرزندش توسط عبدالمطلب به محمّد، وى را «احمد» نامیده بود.

کنیه: ابوالقاسم و ابوابراهیم.

القاب: رسول اللّه، نبى اللّه، مصطفى، محمود، امین، امّى، خاتم، مزّمل، مدّثر، نذیر، بشیر، مبین، کریم، نور، رحمت، نعمت، شاهد، مبشّر، منذر، مذکّر، یس، طه‏ و… .

منصب: آخرین پیامبر الهى، بنیان‏گذار حکومت اسلامى و نخستین معصوم در دین مبین اسلام.

تاریخ ولادت: روز جمعه، هفدهم ربیع الاول عام الفیل برابر با سال ۵۷۰ میلادى (به روایت شیعه). بیشتر علماى اهل سنّت تولد آن حضرت را روز دوشنبه دوازدهم ربیع الاول آن سال دانسته‏ اند.

عام الفیل، همان سالى است که ابرهه، با چندین هزار مرد جنگى از یمن به مکه یورش آورد تا خانه خدا (کعبه) را ویران سازد و همگان را به مذهب مسیحیت وادار سازد؛ اما او و سپاهیانش در مکه با تهاجم پرندگانى به نام ابابیل مواجه شده، به هلاکت رسیدند و به اهداف شوم خویش نایل نیامدند. آنان چون سوار بر فیل بودند، آن سال به سال فیل (عام الفیل) معروف گشت.

محل تولد: مکه معظمه، در سرزمین حجاز (عربستان سعودى کنونى).

نسب پدرى: عبدالله بن عبدالمطلب (شیبه الحمد) بن هاشم (عمرو) بن عبدمناف بن قصّى بن کلاب بن مرّه بن کعب بن لوىّ بن غالب بن فهر بن مالک بن نضر (قریش) بن کنانه بن خزیمه بن مدرکه بن الیاس بن مضر بن نزار بن معد بن عدنان.

از پیامبر اسلام(ص) روایت شده است که هرگاه نسب من به عدنان رسید، همان جا نگاه دارید و از آن بالاتر نروید. اما در کتاب‏هاى تاریخى، نسب آن حضرت تا حضرت آدم(ع) ثبت و ضبط شده است که فاصله بین عدنان تا حضرت اسماعیل، فرزند ابراهیم خلیل الرحمن(ع) به هفت پشت مى‏رسد.

مادر: آمنه، دختر وهب بن عبد مناف.

این بانوى جلیل القدر، در طهارت و تقوا در میان بانوان قریشى، کم‏نظیر و سرآمد همگان بود. وى پس از تولد حضرت محمّد(ص) دو سال و چهارماه و به روایتى شش سال زندگى کرد و سرانجام، در راه بازگشت از سفرى که به همراه تنها فرزندش، حضرت محمّد(ص) و خادمه‏اش، ام ایمن جهت دیدار با اقوام خویش عازم یثرب (مدینه) شده بود، در مکانى به نام «ابواء» بدرود حیات گفت و در همان جا مدفون گشت.

و چون عبدالله، پدر حضرت محمد(ص) دو ماه (و به روایتى هفت ماه) پیش از ولادت فرزندش از دنیا رفته بود، کفالت آن حضرت را جدش، عبدالمطلب به عهده گرفت. نخست وى را به ثویبه (آزاد شده ابولهب) سپرد تا وى را شیر دهد و از او نگه‏دارى کند؛ اما پس از مدتى وى را به حلیمه، دختر عبدالله بن حارث سعدیه واگذار کرد. حلیمه گرچه دایه آن حضرت بود، اما به مدت پنج سال براى وى مادرى کرد.

مدت رسالت و زمامدارى: از ۲۷ رجب سال چهلم عام الفیل (۶۱۰ میلادى)، که در سن چهل سالگى به رسالت مبعوث شده بود، تا ۲۸ صفر سال یازدهم هجرى، که رحلت فرمود، به مدت ۲۳ سال عهده‏دار امر رسالت و نبوت بود. آن حضرت علاوه بر رسالت، به مدت ده سال امر زعامت و زمامدارى مسلمانان را پس از مهاجرت به مدینه طیبه بر عهده داشت.

تاریخ و سبب رحلت: دوشنبه ۲۸ صفر، بنا به روایت بیشتر علماى شیعه و دوازدهم ربیع الاول بنا به قول اکثر علماى اهل سنّت، در سال یازدهم هجرى، در سن ۶۳ سالگى، در مدینه بر اثر زهرى که زنى یهودى به نام زینب در جریان نبرد خیبر به آن حضرت خورانیده بود. معروف است که پیامبر اسلام(ص) در بیمارىِ وفاتش مى‏فرمود: این بیمارى از آثار غذاى مسمومى است که آن زن یهودى پس از فتح خیبر براى من آورده بود.

محل دفن: مدینه مشرفه، در سرزمین حجاز (عربستان سعودى کنونى) در همان خانه‏اى که وفات یافته بود. هم اکنون مرقد مطهر آن حضرت، در مسجد النبى قرار دارد.

 

همسران:

۱٫ خدیجه بنت خویلد.
۲٫ سوده بنت زمعه.
۳٫ عایشه بنت ابى بکر.
۴٫ امّ شریک بنت دودان.
۵٫ حفصه بنت عمر.
۶٫ ام حبیبه بنت ابى سفیان.
۷٫ امّ سلمه بنت عاتکه.
۸٫ زینب بنت جحش.
۹٫ زینب بنت خزیمه.
۱۰٫ میمونه بنت حارث.
۱۱٫ جویریه بنت حارث.
۱۲٫ صفیّه بنت حىّ بن اخطب.

 

نخستین زنى که افتخار همسرى پیامبر اکرم(ص) را یافت، خدیجه بنت خویلد بود. حضرت محمّد(ص) پیش از رسیدن به مقام رسالت، در سن ۲۵ سالگى با این بانوى بزرگوار ازدواج نمود. خدیجه کبرى (س) با موقعیت و اموال خویش، خدمات شایانى به پیامبر اکرم(ص) در اظهار رسالتش کرد. این بانوى بزرگ، از افتخارات زنان عالم است و در ردیف بانوان قدسى، همانند مریم و آسیه، قرار دارد. پیامبر اکرم(ص) به احترام خدیجه کبرى (س) تا هنگامى که وى زنده بود، با هیچ زن دیگرى ازدواج نکرد. همو بود که دردها و رنج‏هاى پیامبر(ص) را، که سران شرک و کفر متوجه آن حضرت مى‏کردند، تسلّى داده و او را در رسالت و نبوتش یارى مى‏داد.

خدیجه کبرى(س) به خاطر مقام و منزلتى که در اسلام به دست آورده بود، مورد لطف و عنایت مخصوص پروردگار جهانیان قرار گرفت. به همین جهت روزى جبرئیل امین به محضر پیامبر اکرم(ص) شرفیاب شد و گفت: اى محمد! سلام خدا را به همسرت خدیجه برسان. پیامبر اکرم(ص) به همسرش فرمود: اى خدیجه! جبرئیل امین از جانب خداوند متعال به تو سلام مى‏رساند. خدیجه گفت: «اللّه السّلام و منه السّلام و على جبرئیل السّلام».

حضرت خدیجه (س) در ایام همسرى با پیامبر(ص) از احترام ویژه رسول‏خدا(ص) برخوردار بود و پیامبر(ص) نیز همسرى مهربان و وفادار براى او بود. آن حضرت پس از وفات خدیجه (در رمضان سال دهم بعثت) همواره از او به نیکى یاد مى‏کرد.

از عایشه، سومین همسر رسول خدا(ص)، روایت شده است:

«کانَ رَسُولُ اللّهِ(ص) لایَکادُ یَخْرُجُ مِنَ الْبَیْتِ حَتّى یَذْکُرَ خَدیجَهَ فَیَحْسَنُ الثَّناءِ عَلَیْها، فَذَکَرها یَوْماً مِنَ الْاَیّامِ فَادْرَکَتْنی الْغَیْرهَ، فَقُلْتُ: هَلْ کانَتْ اِلاّ عَجُوزاً وَقَدْ اَبْدَلَکَ اللّهُ خَیْراً مِنْها، فَغَضَبَ حَتّى‏ اهْتَزَّ مَقْدَمُ شَعْرِهِ مِنَ الغَضَبِ‏. (۱)

پیامبر اکرم (ص) هیچ‏گاه از خانه بیرون نمى‏رفت مگر این که یادى از خدیجه مى‏کرد و از او به نیکى نام مى‏برد. یک روز که پیامبر اکرم(ص) از خدیجه (س) یاد کرده و خوبى‏هاى او را بیان مى‏کرد، غیرت زنانگى بر من غالب شد و به پیامبر(ص) گفتم: آیا او یک پیرزن بیشتر بود و حال آن که خداوند بهتر از آن (یعنى عایشه) را به تو داده است؟ پیامبر اکرم(ص) از این گفتار من، خشمگین شد، به طورى که موهاى جلوى سرش از شدت خشم به حرکت درآمد.

 

فرزندان:

الف) پسران:
۱٫ قاسم. او پیش از بعثت پیامبر اکرم(ص) تولد یافت. از این رو پیامبر(ص) را ابوالقاسم نامیدند.
۲٫ عبدالله. این کودک چون پس از بعثت به دنیا آمده بود، وى را «طیّب» و «طاهر» مى‏گفتند.
۳٫ ابراهیم. او در اواخر سال هشتم هجرى متولد شد و در رجب سال دهم هجرى وفات یافت.

 

عبدالله و قاسم از خدیجه کبرى (س) و ابراهیم از ماریه قبطیه متولد شدند. وهرسه آنان در سنین کودکى از دنیا رفتند.

ب) دختران:
۱٫ زینب (س). ۲٫ رقیه (س). ۳٫ ام کلثوم (س). ۴٫ فاطمه زهرا (س).

دختران پیامبر اسلام (ص) همگى از حضرت خدیجه(س) متولد شدند و تمام فرزندان رسول خدا(ص) جز فاطمه زهرا (س) پیش از رحلت آن حضرت، از دنیا رفته بودند. تنها فرزندى که از آن حضرت در زمان رحلتش باقى مانده بود، فاطمه زهرا(س)، آخرین دختر وى بود. این بانوى مکرّمه، افتخار بانوان عالم، بلکه همه انسان‏ها و مورد تقدیس و تکریم فرشتگان عرشى است. همو است که مادر سبطین و امّ الأئمه المعصومین(ع) است.

گرچه پیامبر اسلام(ص) به تمام خاندان مؤمن خویش علاقه‏مند بود، اما در میان همسرانش بیش از همه، به خدیجه کبرى (س) و در میان فرزندانش بیش از همه، به فاطمه زهرا (س) علاقه‏مند بوده و اظهار محبت و لطف مى‏فرمود.

 

اصحاب و یاران:

پیامبر اسلام(ص) چه در مکّه معظمه و چه در مدینه، داراى اصحاب و یاران باوفایى بود که برخى از آنان پیش از آن حضرت و برخى دیگر پس از ایشان از دنیا رفتند و تعداد آنان به هزاران نفر مى‏رسد.



:: موضوعات مرتبط: تزریق بوتاکس و ژل , جراحی گوش , اقدامات قبل و بعد از جراحی زیبائی شکم , ,
:: برچسب‌ها: زندگینامه , رسول اکرم , پیامبر اسلام , عبدالمطلب , آمنه , معصوم , ,
:: بازدید از این مطلب : 484
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : امین

یک مدیر شهری باید بتواند در دنیای رقابتی نقاط قوت و ضعف شهر خود را شناخته و درصدد تقویت مزایای رقابتی آن برآید.از این رهگذر است که شهر می‌تواند نقطه قابل اتکایی در شبکه جهانی شهرها بیابد و کارکردهای خود را در نظام سرمایه داری بین الملل بهبود بخشد.بدین ترتیب شهردار باید خود را «مدیر شهر» بداند نه «مدیر شهرداری». این دو با هم تفاوتهای بسیار دارند چه اینکه اولی مسئول ارتقای قابلیت‌ها و توانمندی‌های شهر و شهرنشینان است در حالیکه دومی بیشتر مجری است و پاسخگویی آن تنها محدود به نحوه عملکرد است و نه نتایج و پیامدها.بسیاری، معتقدند که جامعه آینده، جامعه‌ای شهر نشین خواهد بود. بنابراین، شهرها به جای این که مکان‌هایی بی ثمر برای سرمایه گذاری اقتصادی یا تراکم کارگران بیکار با انبوه مشکلات اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی باشند؛ باید که به مراکز رشد و پویایی اقتصادی و اجتماعی، در چارچوب ملی، بدل شوند. این مراکز، باید که آفرینشگر فرصتهایی ارزنده برای رفاه و توسعه نه تنها جمعیت ساکن در آن، بلکه جمعیت تمامی کشور باشد.

1- آماده سازی زیرساخت‌های اساسی برای عملکرد کارآمد شهرها

2- آماده سازی خدمات لازم برای توسعه منابع انسانی، بهبود بهره وری و بهبود استاندارد‌های زندگی شهری

3- تنظیم فعالیت‌های تاثیرگذار بخش خصوصی بر امنیت، سلامتی و رفاه اجتماعی جمعیت شهری

4- آماده ساختن خدمات و تسهیلات لازم برای پشتیبانی فعالیت‌های مولد و عملیات کارآمد موسسه‌های خصوصی در نواحی شهری

5. برنامه ریزی استراتژیک

وظایف کنونی مدیریت شهری (صرف نظر از تنوع و اختلاف در نظامهای اجتماعی و سیاسی گوناگون)، تنها محدود به مواردی از قبیل برنامه ریزی، خدمات رسانی، مدیریت فرهنگ محلی، انجام پروژه‌های عمرانی و… نمی‌شود. بلکه جهت دهی فعالیتهای شهری و ترسیم چشم انداز شهر در راستای دستیابی به توسعه پایدار از جمله مهمترین وظایف مدیران شهری به شمار می‌رود. یک مدیر شهری باید بتواند در دنیای رقابتی نقاط قوت و ضعف شهر خود را شناخته و درصدد تقویت مزایای رقابتی آن برآید.

از این رهگذر است که شهر می‌تواند نقطه قابل اتکایی در شبکه جهانی شهرها بیابد و کارکردهای خود را در نظام سرمایه داری بین الملل بهبود بخشد.



:: موضوعات مرتبط: لیفت صورت , تزریق بوتاکس و ژل , جراحی گوش , نظرات مردم درباره لیپوماتیک , مراقبت های قبل از لیپوماتیک , ,
:: برچسب‌ها: مدیریت , مدیریت شهری , وظایف مدیریت شهری , وظایف , برنامه ریزی شهری , برنامه ریزی , برنامه ریزی استراتژیک ,
:: بازدید از این مطلب : 525
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 31 مهر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : امین

مرد ایده آل

خدا زن را آفرید و به او گفت رد هر گوشه ی زمین که بگردی میتونی مرد ایده آلت رو پیدا کنی !

آنگاه بود که خدا زمین را گرد آفرید ! هاهاهاهاا

 

کلید اسرار !

یارو میره کمیته امداد، هیچی بهش نمیدن،میگه: واگذارتون کردم به کلید اسرار !

 

بابام

به یه بچه میگن اون چه حیوونی یه که به ما گوشت، شیر، ماست، کفش، لباس میده؟ بچه میگه: بابام !!!

 

پشه بند

حیف نون پشه بند می خره، تاصبح نمی خوابه پشه ها رو مسخره می کنه !

 
غضنفر به پیك نیك میرود

غضنفر با زنش میرن پیك نیك. زنش میگه: بشینیم زیر اون درخت. غضنفر میگه نه! همین وسط جاده امن‌تره! زود پتو رو بنداز! زنش میگه: آخه اینجا ماشین میزنه بهمون! ولی غضنفر با اصرار وسط جاده پتو رو پهن می‌کنه و دو نفری می‌شینند وسط جاده! بعد از مدتی یه كامیون میاد طرفشون هر چی بوق میزنه، اونا از جاشون تكان نمیخورن، كامیونه هم فرمونو میپیچونه میره تو درخت. غضنفر به زنش میگه: دیدی گفتم وسط جاده امن‌تر! اگه زیر اون درخت بودیم الان هر دومون مرده بودیم!

 

شکار

یه روز یه خالی بند میرسه به اون یکی میگه: رفتم شکار هفت تا خرگوش گرفتم پنج تا آهو و سه تا شیر یارو گفت فقط همین! گفت: مگه با یه تیر بیشتر از اینم میشه زد! یارو گفت: اوه تازه تفنگم داشتی

 

شانس

یارو 1000 تومنی پیدا میکنه میبینه وسطش سوراخه میگه بخشکی شانس وسطش گوشه نداره!

 

پشه

غضنفر روشنفکر میشه پشه ها دور سرش جمع میشن

 

شیر خوردن

یه روز یه مرده ای می میره از پسرش می پرسن که چی شد پدرت مرد؟
پسر می گه:شیر خورد مرد
بهش می گن یعنی چه؟ چطوری؟
میگه داشت شیر می خورد گاوه نشست

 
پازل

یارو با خوشحالی به دوستش میگه بالاخره این پازل رو بعد از 3 سال حل كردم . دوستش میگه: 3 سال زیاد نیست؟ میگه: نه بابا رو جعبه اش نوشته 3 تا 5 سال!

 
قطار

به یارو میگن: زودباش سوار شو قطار داره میره! میگه : كجا میخواد بره بلیط دست منه!

 
مسابقه اسب‌ دوانی

در مسابقه اسب‌دوانی یه نفر صد هزار دلار روی اسب شماره 28 شرط‏بندی كرد و اتفاقا برنده 500 هزار دلار شد. مسئول برگزاری مسابقه از او پرسید: چطور این همه پول رو روی اسب شماره‌ 28 شرط‏بندی كردی؟ گفت: دیشب خواب دیدم كه دائما جلوی چشمم یك عدد 6 و یك عدد 8 می‏آد. مسئول برگزاری پرسید: 6 و 8 چه ربطی به 28 داره؟ یارو گفت: مگه شیش هشت تا 28 تا نمی‏شه؟



:: موضوعات مرتبط: ماساژ درمانی , کرایولیپولیز , شکم آبجو چیست؟ , ,
:: برچسب‌ها: لطیفه , جک , طنز , خنده , شادی , نشاط , ,
:: بازدید از این مطلب : 497
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 23 مهر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : امین

ارزش کار خود را بالا ببرید و به همان اندازه شاهد رونق حرفه خود باشید. آدم‌های موفق در یک محیط کاری جدید به شغل خود همانند یک محصول مهم تجاری می‌نگرند، هرگز ارزش‌های آن را دست کم نمی‌گیرند و بخوبی آگاهند تا زمانی در محیط کارشان ارزشمندند که بتوانند سودآوری داشته باشند، چه برای خود و چه برای شرکت یا کارفرمایی که برای آن کار می‌کنند.

یک محصول، زمانی در بازار پرفروش می‌شود که از کیفیت خوب، تبلیغات، بازاریابی قوی و چندین فاکتور موثر دیگر در جلب توجه مشتری برخوردار باشد و افراد نیز زمانی می‌توانند شاهد رونق حرفه خود باشند که ارزش کار خود را بالا ببرند، برای بالا بردن توانایی‌های خود بکوشند، درباره توانایی‌های خود تبلیغ کنند و در محیط کار انعطاف‌پذیر باشند. برای نیل به همه این اهداف، آدم‌های موفق همچنین می‌دانند که تابع بازار خود هستند و این بازار جایی نیست جز سازمان، شرکت یا کارفرمایی که برای آن کار می‌کنند.

آنها باید از تمام جوانب کاری شرکتی که برای آن کار می‌کنند؛ آگاه باشند و به نوع مهارت‌های خود، تقاضا برای آن مهارت‌ها و توانایی‌های تغییر و تحولات مختلف در محیط کارشان و پروژه‌هایی که در ارتباط با شغلشان است، آشنا باشند. با آگاهی از همه این عوامل، آنها باید درصدد بالا بردن ارزش کار خود باشند.
برای این کار باید از همه مهارت‌های خود به‌نحو‌ عالی استفاده کنند، درصدد یادگیری مهارت‌ها و تجربه‌های جدید باشند و بتوانند خود را با شرایط جدید کاری و تغییر و تحولات سازمانی منطبق کنند.
● به ابزارهای خود اعتماد دارید؟

وقتی کسی را برای انجام کاری (همچون کارهای مختلف تعمیراتی و غیره) استخدام می‌کنید؛ دوست دارید که او از بهترین و روزآمدترین ابزارهای لازم در کارش استفاده کند تا پولی که به او می‌پردازید هدر نرود و حتی در آینده مشتری دایمی او شوید، چنین مثالی درباره شما نیز صدق می‌کند.

ابزار کار شما آن چیزی است که می‌دانید و چگونگی انجام کاری که به شما محول شده. دستمزد شما بر مبنای ارزش‌های فعلی دانش و مهارتتان است.امروزه مهارت‌ها و فناوری‌های جدید، با سرعتی بیش از گذشته، در حال ورود به بازار و معرفی به مشاغل مختلف هستند.

بنابراین مطمئن باشید که کس دیگری در جایی دیگر، مشغول یافتن راهی بهتر، موثرتر، سریع‌تر و حتی کم‌هزینه‌تر برای انجام کاری است که شما در حال حاضر آن را انجام می‌دهید.
این مطلب را از دست ندهید:  مشاوره بازاریابی برای کسب‌و‌کارهای کوچک 3

به خاطر داشته باشید، اگر نتوانید از مهارت‌ها و تکنولوژی‌های جدید در کار خود استفاده کنید یا دانش خود را روزآمد کنید؛ همکاران و رقبای شما این کار را خواهند کرد و شما از قافله عقب خواهید ماند.

در این زمینه به مثالی خوب اشاره می‌کنیم. زمانی انجام کارهای مختلف گرافیکی به صورت دستی و با داشتن ذوق و سلیقه لازم از سوی گرافیست امکان‌پذیر بود، اما امروزه با ورود کامپیوتر در همه عرصه‌ها، کارهای گرافیکی راحت‌تر انجام می‌گیرد. در این میان، با توجه به برنامه‌های مختلفی که برای انجام کارهای گرافیکی با کامپیوتر به بازار عرضه شده، برگ برنده با کسی است که بیشترین احاطه را بر برنامه‌ها داشته باشد و بتواند از هر یک از آنها در جای لازم استفاده کند. به خاطر داشته باشید که مهارت‌ها، قابلیت‌ها و توانایی‌های ما تا زمانی با ارزش هستند که کسی حاضر باشد برای استفاده از آنها پول پرداخت کند. شرکت‌ها و کارفرمایان امروز در بازارهای جهانی برای روزآمدترین مهارت‌ها و دانش کار، پول پرداخت می‌کنند؛ بنابراین برای رقابت در عرصه بین‌المللی، باید بتوانید خود را «مجهزتر> کنید و نه فقط «مجهز
چرا که در غیر این صورت، فرد دیگری با شرایط بهتری نسبت به شما از راه خواهد رسید و جایگزین شما خواهد شد.
● چه ابزارهایی در دست دارید؟

در عصری که هر روز آن دستخوش تحولات مختلف است، باید خود را با تغییرات و تحولات جدید در محیط کار آماده کرد.

همه ما در محیط کار خود با چالش‌های مختلفی از جمله با تغییرات و تحولات جدید از جمله یافتن جایگزینی برای شغل فعلی خود مواجهیم و این چالش، زمانی جدی‌تر می‌شود که حس کنیم فقط در یک حوزه قادر به فعالیت هستیم و کار دیگری از دستمان بر نمی‌آید.

برخی‌ با چند مشاوره و تست روان‌شناسی و… براحتی به قابلیت‌های دیگر خود که البته بالقوه هستند پی می‌برند؛ در‌حالی‌که برخی دیگر به طور اتفاقی و حتی ناآگاهانه متوجه آنها می‌شوند. در هر دو حالت، افراد به این نتیجه می‌رسند که مهارت‌ها و علایق و قابلیت‌های بیشتری نسبت به آنچه فکر می‌کنند دارند و برای یافتن مهارت‌ها و علایق جانبی، چه برای آنهایی که حرفه‌ای هستند و چه برای آنهایی که به صورت تفننی کار می‌کنند؛ روش‌های مختلفی وجود دارد.

در مدرسه یا دانشگاه در چه درس‌هایی نمرات خوب می‌گرفتید؟ به چه کارهایی علاقه داشتید؟ در حال حاضر در چه کارهایی مهارت دارید، آیا کسی از شما در کار دیگری تعریف کرده است؟ فکر می‌کنید چه استعدادهای ذاتی‌ دیگری دارید؟ دست و دلتان به چه کار دیگری می‌رود؟ در پاسخ به سوال‌های فوق و سوال‌های مشابه، به فهرستی از فعالیت‌ها و کارهایی می‌رسید که از انجام آنها لذت می‌برید یا در گذشته لذت می‌بردید. مطمئنا این‌گونه فعالیت‌ها، نیازمند مهارت‌ها و توانایی‌هایی هستند که شما در خود دارید و از وجود آنها بی‌خبرید. پس معطل چه هستید؟ آنها را کشف کرده و به نحو بهینه از آن استفاده کنید.
این مطلب را از دست ندهید:  ایده‌های خلاقانه در کسب‌و‌کار
● مهارت‌ها چقدر با ارزش هستند؟

برخی مواقع انسان‌ها بعضی کارها را بی‌دردسر انجام می‌دهند و به این‌که آن را چگونه انجام می‌دهند فکر نمی‌‌کنند. با این حال، در انجام همین کارهای ساده هم، فرآیندهای مختلفی دخیلند و برای انجام این فرآیندها، مهارت‌های مختلفی مورد نیاز است؛ مهارت‌هایی که با ارزش‌تر از آن چیزی است که شما فکر می‌کنید.
برای تعیین ارزش مهارت‌هایتان می‌توانید تمرین زیر را انجام دهید.

یک صفحه از آگهی روزنامه را جدا کنید (به صفحه خاصی توجه نکنید چون در هر حال دنبال یافتن یک شغل نیستید و این کار فقط یک نوع تمرین است.)

عنوان آگهی، یعنی شغل و پستی را که برای استخدام افراد آگهی می‌شود با یک تکه نوار نامرئی بپوشانید (طوری که بعدا بتوانید آن را جدا کنید و عنوان را بخوانید.)

حال به فهرست شرایط مورد نیاز داوطلبان مراجعه کنید. از یک ماژیک فسفری یا روشن، برای جدا کردن مهارت‌هایی که به آنها در مشاغل مختلف نیاز هست و شما آن را در خود می‌یابید، استفاده کنید. حال نوارهای چسبیده را بردارید و به عنوان آگهی‌ها توجه کنید. حتما غافلگیر خواهید شد؛ چون خواهید دید واجد مهارت در حوزه‌ها و مشاغلی هستید که هرگز به ذهنتان خطور نمی‌کرد. بنابراین به خاطر داشته باشید که مهارت‌های یک فرد کارآمد در زمینه‌های کاری مشابه، قابل استفاده‌ است (هر غذا ادویه خاص خود را می‌طلبد، اما برخی غذاها با ادویه مشابه تهیه می‌شوند.)

حال که متوجه مجموعه‌ای از حوزه‌های مختلف کاری شده‌اید که به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؛ زودتر می‌توانید فهرستی از مشاغل مورد علاقه خود را به ترتیب اولویت فهرست کنید البته ممکن است نام برخی شغل‌ها را نشنیده باشید؛ این‌ها همان مشاغل جدید هستند که با پیشرفت و تکنولوژی تولید می‌شوند.



:: موضوعات مرتبط: پروتز سینه , تزریق بوتاکس و ژل , پروتز باسن , نظرات مردم درباره لیپوماتیک , میکرودرم ابریژن برای جوان سازی پوست , بیماری لیپودما و درمان آن , مراقبت های قبل از لیپوماتیک , ,
:: برچسب‌ها: کسب و کار , رونق کسب , رونق , کالا , ارزش کالا , تحولات سازمانی , فروش , محصول ,
:: بازدید از این مطلب : 502
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 مهر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : امین

خیلی وقتا شده که تصمیم گرفتم کتابخوان حرفه ای بشم ولی نمیدونستم که چه کتابی بخونم. برای همین میرفتم سراغ کتاب هایی که نخونده بودم و یک کتاب انتخاب میکردم و شروع میکردم به خوندن اون.

اما خیلی اوقات از خوندن اون کتاب لذت نمی بردم و همش به خودم میگفتم که من که از این کتاب لذت نمیبرم، چرا خوندن این کتاب رو ادامه بدم؟

و همین جمله باعث می شد که کتاب رو بذارم کنار.

و حالا خودم رو جای یک نفر میذارم که تازه میخواد کلا کتابخوانی رو شروع کنه، اگه این شخص یک کتاب رو شروع کنه به خوندن و از اون لذت نبره، دیگه کتاب نمیخونه.

یکی از دوستام که زیاد اهل مطالعه نبود، برای شروع تصمیم به خوندن کتاب خشم و هیاهو گرفت و به گفته ی خودش: هیچ وقت این کتاب رو نخونید

اما اگر همین دوست من برای شروع کتابخوانی یک کتاب بهتر انتخاب کرده بود و کتاب خشم و هیاهو کتاب پنجم او بود، احتمالا به من میگفت که حتما این کتاب رو بخون چونکه خیلی کتاب قشنگیه.

خیلی از ما انگیزه ی اینکه کتابخوان بشیم رو داریم و خیلی از جمله های شبکه های اجتماعی و خیلی از برنامه های تلویزیون (و همینطور نمایشگاه کتاب) این انگیزه رو توی مردم ما ایجاد میکنند اما مردم ما همیشه به دوتا مشکل برمیخورن:

    این انگیزه زود از بین میره (احتمالا مرحله ی تبدیل یک تصمیم آنی مردم به عادت اون ها مشکل داره).

    کتابی که برای شروع انتخاب میکنند خوب نیست و نمیتونه اون روح اون هارو تسکین بده و به کتابخوانی مشتاق کنه.

برای مشکل اول مسابقات کتابخوانی زیادی برگزار میشه که با اینکه بازدهی کمی داره (برای افرادی مناسبه که به کتابخوانی علاقه دارن نه افرادی که کتابخوان نیستند)، ولی خب بالاخره یه تلاش هست.

اما برای مشکل دوم تصمیم خاصی گرفته نشده و جایی نیست که به افراد تازه کار کتاب خوب معرفی کنه تا این حس رو توی اون ها نگه داره.

حالا از شما میخوام که به افراد تازه کار یک راه نشون بدید تا بتونن از کتابی که انتخاب میکنن لذت ببرن و با شوق اون رو به انتها برسونن.

و یا اگر این کتاب خاصی در نظر دارید معرفی کنید تا تازه کار ها هم بتونن خوره کتاب بشن.

شروع کتاب خوانی و علاقه به کتاب


۱- نگران نباشین که کتابی رو تا ته نخوندین. اتفاقا به خودتون حق بدین. حرف هر نویسنده ای قرار نیست به دل هر کسی بشینه و یا هر نویسنده ای قرار نیست حرفی برای گفتن داشته باشه. اگه خودتون رو توبیخ کنین در این موررد، بیشتر باعث میشه در انتخاب کتاب های بعدی سخت گیر و سخت گیر تر شین (تا از توبیخ شدن بیشتر توسط خودتون رها شین) و ممکنه علاقه به کتاب خونی کلا پیدا نکنید

۲- برای شروع کتاب خوانی، یه تازه کار نمیتونه از طبع من یا هر کس دیگه کمک بگیره. مثلا من شیرین میپسندم و شما ممکنه اهل شوری باشید. به جای این کار اگه طرف خودش رو مجاب کنه از بعضی نویسنده های پرفروش کتاب هایی تهیه کنه و به خواندن ان مشغول شه خوبه. مثلا نمایشنامه های اریک امانوئل اشمیت، رمان های هاروکی موراکامی، رمان های کوئیلو، کتاب های این ها نسبت به سایر کتاب ها شاید سبک تر و گیراتر باشه،‌در عین حال که حرف هایی هم برای گفتن داره.

۳- برای شروع کتاب خوانی فقط یه راه هست: شروع به خواندن کتاب، ناامید یا شاد شدن، تکرار.



:: موضوعات مرتبط: لیپوماتیک , تزریق بوتاکس و ژل , شایعات و حقایق لیپوساکشن , ,
:: برچسب‌ها: کتاب , کتابخوانی , مطالعه , فواید کتابخوانی , روش های کتابخوانی , ,
:: بازدید از این مطلب : 881
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 مهر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : امین

حتما در ويندوز7 با نشان جديدي که به‌صورت يک قفل کنار برخي از فولدرها ظاهر مي‌شود، مواجه شده‌ايد. اين نشان به‌ويژه هنگامي نمايان مي‌شود که با بخش تنظيمات به ‌اشتراک‌گذاري کمي کار کنيد و فولدر را به اشتراک بگذاريد. در برخي موارد، شما نياز به دسترسي به اطلاعات درون فولدرهايي داريد که قفل هستند و ويندوز اجازه دسترسي به شما را نمي دهد و در اين مواقع اين ترفند بسيار کاربردي است. براي حذف اين نشان بايد به کاربر اجازه بدهيم به آن فولدر دسترسي خواندن داشته باشد که در ادامه ترفند به نحوه انجام اين کار مي پردازيم.
براي اين‌کار :
روي فولدري که نشان قفل دارد، کليک راست کنيد و Properties را انتخاب کنيد. از آنجا به تب Security رفته و سپس دکمه Edit را کليک کنيد. مي‌بينيد که فهرستي از کاربران و گروه‌ها به آن فولدر دسترسي دارند، اما کسي که دسترسي ندارد، گروه Users است. روي دکمه Add بزنيد و عبارت Users را در کادر پاييني وارد کنيد و روي دکمه CheckNames بزنيد. در اين حالت، نام کامپيوتر شما به ابتداي آن اضافه‌ مي‌شود. حالا پنجره را OK کنيد. در پنجره قبلي، آيتم Users اضافه شده است. روي آن کليک کنيد و گزينه‌هاي Read & Execute و List folder contents را انتخاب کنيد. بعد از تاييد مشاهده مي‌کنيد که قفل روي فولدر از بين رفته است!



:: موضوعات مرتبط: تزریق بوتاکس و ژل , نظرات مردم درباره لیپوماتیک , بزرگ کردن سینه با پروتز سینه , بارداری بعد از لیپوماتیک , ,
:: برچسب‌ها: ویندوز , 7 , ویندوز 7 , فولدر , فولدر قفل شده , دسترسی , ترفندهای کامپیوتر ,
:: بازدید از این مطلب : 551
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 شهريور 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : امین

مقدمه ای بر نانو حامل‏ های دارویی
در سال ‏های اخیر، توجه فراوانی به تهیه نانوذرات به ‏عنوان حامل ‏هایی برای دارورسانی شده است. حامل های نانویی با تغییر خصوصیات فارماکوکینتیک دارو باعث بهبود عملکرد دارو و کاهش عوارض جابنی آن می شوند. در ساخت نانوذرات به منظور انتقال داروها، از مواد مختلفی مانند پلیمرها، ذرات فلزی، لیپیدها و ... استفاده می‏ شود که بسته به روش تولید آنها می‏ توان شکل و اندازه متفاوتی از ذرات را تولید نمود. سیستم های دارورسانی مبتنی بر حامل های نانویی اکنون به بازار دارویی جهان وارد شده اند و استفاده از آنها در دارورسانی روز به روز رو به افزایش است. دورنمای آتی تحقیقات بر توسعه نانوذرات دارویی با عملکرد چندگانه مثلا ذرات با قابلیت دارورسانی هدفمند و همزمان تصویربرداری قرار دارد.
1- مقدمه
سیستم‏ های انتقال دارو (drug delivery systems, DDS) به منظور بهبود خواص دارویی و درمانی داروهای مورد استفاده در بیماران ‏ایجاد می‏ شوند و غالبا به صورت یک مخزن، دارو را درون خود دارند. ‏این سیستم‏ ها دارو را به مقدار معین و در محل خاص آزاد نموده، در نتیجه بر فارماکوکینتیک و توزیع دارو در بدن موثر هستند. ذرات نانو به ‏طور گسترده‏ ای در دارورسانی استفاده می‏ شوند. در سال‏ های اخیر، توجه فراوانی به تهیه‏ نانوساختارها به ‏عنوان حامل‏ هایی برای دارورسانی شده است، چرا که ‏این ساختارها به ‏دلیل کنترل و آهسته نمودن رهش دارو، حفاظت از مولکول دارویی، اندازه ذره‏ ای کوچکتر از سلول، قابلیت عبور از موانع زیستی جهت رسانش دارو به محل هدف، افزایش ماندگاری دارو در جریان خون، دارورسانی هدفمند و زیست‏ سازگاری می‏ توانند به‏ عنوان یک سیستم دارورسانی بسیار موثر در نظر گرفته شوند، که باعث افزایش کارایی درمانی دارو می شوند. طی نیم قرن اخیر پیشرفت‏ های مختلف علوم مرتبط نظیر علم پلیمر و شیمی، زیست‏شناسی و نیز علوم مکانیک و فیزیک، همگی توانسته‏ اند بر تنوع انواع نانوحامل‏ ها موثر باشند و دسته بندی‏ های متنوعی از حامل‏ ها را با خصوصیات منحصربفرد و کارایی متفاوت به علوم پزشکی معرفی نمایند [1].

2- تقسیم‏ بندی نانوحامل ‏های دارویی
به‏ طور کلی حامل‏ های دارویی را می‏ توان در دو گروه عمده حامل‏ های آلی (organic) و حامل‏ های غیر آلی (inorganic) دسته‏ بندی نمود. هر کدام از ‏این گروه‏ ها خود می‏ تواند به زیرشاخه‏ های کوچکتری تقسیم‏ بندی شود که در شکل 1 نشان داده شده است [3و2].

filereader.php?p1=main_ec6ef230f1828039e
شکل 1- تقسیم‏ بندی نانوحامل‏ های دارویی [3و2]

2-1- نانوحامل‏ های غیر آلی

    نانوذرات سرامیکی

نانوذرات سرامیکی غالبا از مواد غیر آلی مانند سیلیکا و آلومینا تهیه می‏ شوند. البته این ذرات به‏ این دو ماده محدود نمی‏ گردند و اکسیدهای فلزی دیگر مانند اکسید آهن و یا اکسید نقره و سولفیدهای فلزی نیز در ساخت آنها در ابعاد و اشکال گوناگون مورد استفاده قرار می‏ گیرند. همچنین،‏ این ذرات می‏ توانند متخلخل باشند و محفظه‏ هایی را‏ ایجاد نمایند تا با بارگیری موادی مانند داروها درون خود، از تخریب آنها جلوگیری نمایند. با ساخت‏ این ذرات در اندازه و شکل‏ های مختلف می‏ توان به ساختارهایی دست یافت که از سیستم رتیکولواندوتلیال فرار نموده و در دارورسانی کمک ‏کننده باشند. پرکاربردترین ‏این دسته از ترکیبات در دارورسانی، سیلیکا و سیلیکای متخلخل است که نمونه مشهور تجاری آن با نام MCM-41 در دسترس می‏‏ باشد. با توجه به سنتز آسان و امکان تغییرات سطحی بسیار بر روی‏ این ذرات، مواد سرامیکی حامل‏ های جذابی برای دارورسانی به‏ شمار می‏ روند [3].

    نانوذرات فلزی

این ذرات در دارورسانی، تشخیص بیماری‏ ها و تهیه  زیست‏ حسگرها کاربرد فراوان یافته ‏اند. ذرات مختلفی از جنس فلزات متعدد تولید و ارزیابی شده ‏اند اما طلا و نقره پرکاربردترین آنها محسوب می‏ شوند. این ذرات را می‏ توان در اندازه ‏ها و شکل‏ های مختلف و با توزیع اندازه ذره‏ ای کم تهیه نمود. یکی از ویژگی‏ های منحصربفرد این ذرات، تغییر رفتار نوری آنها با تغییر اندازه ذره‏ ای است به این معنا که نانوذرات با اندازه ‏های مختلف، رنگ‏ های متفاوتی را در طول موج‏ های مرئی نشان می‏ دهند (شکل 2) که می‏ توان از این ویژگی در تشخیص بیماری ‏ها و نحوه دارورسانی استفاده نموده و موجب سهولت تشخیص و توزیع داروها گردید. تغییر سطحی‏ این ذرات بسیار آسان است و لیگاندهای مختلف مانند قندها، پپتیدها، پروتئین‏ ها و DNA قابلیت اتصال به ‏این ذرات را دارند [3].

filereader.php?p1=main_1d665b9b1467944c1
شکل 2- نانوذرات طلا و نقره با اندازه و اشکال مختلف موجب ایجاد رنگ ‏های متفاوت می ‏شوند [3].

    نانوذرات مغناطیسی

نانوذرات سوپرپارامغناطیس اکسید آهن نیز دسته مهم و پرکاربرد دیگری از مواد غیر آلی مورد استفاده در دارورسانی هستند که می توانند با استفاده از روش ‏های شیمیایی مانند روش همرسوبی و یا روش‏ های زیستی با کمک باکتری، تهیه شوند. اصلاح آسان سطح ذرات و نیز اتصال مستقیم لیگاند به آنها از مزایای مهم ‏این ترکیبات است. به‏ علاوه، داشتن خاصیت سوپرپارامغناطیسی اجازه می‏ دهد تا ‏این ترکیبات در دارورسانی هدفمند با کمک میدان مغناطیسی مورد استفاده قرار گیرند. نانوذرات مغناطیسی بارگذاری شده با دارو را می‏ توان به‏ وسیله اعمال میدان مغناطیسی خارجی به نقطه خاصی از بدن هدایت کرد و بدین ترتیب دارو را به محل خاصی از بدن رساند. نانوذرات سوپرپارامغناطیس مگهمیت (γ-Fe2O3) و مگنتیت (Fe3O4) عمده ‏ترین نانوذرات مغناطیسی مورد استفاده در دارورسانی هستند. این ذرات به ‏طور معمول جهت افزایش زیست ‏سازگاری با پلیمرهایی مانند دکستران یا کیتوزان عامل‏ دار می‏ شوند [3].

    نانوذرات کربنی

دو دسته از ترکیباتی که اخیرا در دارورسانی بسیار مورد توجه قرار گرفته‏ اند، نانولوله‏ های کربنی و فولرن‏ ها (که با نام bucky ball نیز شناخته می ‏شوند) هستند. اندازه، شکل و خصوصیات سطحی آنها موجب شده است که ‏این ذرات قابلیت استفاده در دارورسانی را داشته باشند. نانولوله ‏های کربنی تک ‏جداره و فولرن‏ های 60 کربنه (شکل 3) قطری حدود 1 نانومتر دارند که نصف قطر یک مارپیچ DNA است. این ذرات به ‏دلیل اندازه‏ کوچک خود به آسانی می‏ توانند از عرض غشاها و سدهای بیولوژیک عبور کنند و خود را به درون سلول برسانند. این ساختارها با دارا بودن سطح بالا امکان مهندسی سطح را براحتی فراهم می‏ کنند. سطح این ذرات به منظور افزایش حلالیت و سازگاری زیستی و همچنین رسانش مواد مختلف، با گروه‏ ها و ترکیبات گوناگون عامل ‏دار می‏ شود. این ذرات را می ‏توان به عنوان حامل برای حمل مولکول‏ های بیولوژیک مانند پروتئین، DNA و دارو بکار گرفت. ترکیبات دارویی بر سطح یا درون این ساختارها بارگذاری می‏ شوند. هدفمندسازی و انتقال همزمان دو یا چند ترکیب از دیگر ویژگی ‏های مورد توجه این ذرات در دارورسانی است [3].

filereader.php?p1=main_7bc3ca68769437ce9
شکل 3- ساختار یک فولرن C60 (چپ) و یک سیستم انتقال بر پایه‏ ی نانولوله ‏ی کربنی تک‏دیواره (راست)،
DDS=Drug delivery system [3]

2-2- نانوحامل ‏های آلی

    لیپوزوم

لیپوزوم برای اولین بار در سال 1961 توسط Alec D. Bangham شناسایی شد. ‏این وزیکول‏ های دولایه از یک بخش مایی محبوس شده در یک غشای لیپیدی دولایه که غالبا از فسفولیپیدهای طبیعی و یا سنتزی است، تشکیل می‏ شوند. طبیعت دوگانه ‏دوست، زیست‏ سازگاری و سهولت تغییرات سطحی از جمله عواملی است که ‏این ساختارها را به ‏عنوان گزینه‏ ای مناسب برای دارورسانی معرفی می ‏نماید. اولین فرمولاسیون لیپوزومی معرفی شده به بازار دارویی دنیا یک لیپوزوم پگیله حاوی دوکسوروبیسین به نام Doxil® است (شکل 4). حضور پلی اتیلن گلیکول (PEG) در سطح ‏این لیپوزوم موجب افزایش نیمه ‏عمر گردش داروی دوکسوروبیسین می ‏شود [3و1].

filereader.php?p1=main_13207e3d5722030f6
شکل 4- فرمولاسیون داکسیل در مقایسه با فرمولاسیون‏ های رایج دوکسوروبیسین سمیت قلبی، تهوع و عوارض جانبی کمتری را نشان می ‏دهد [3و1].

     نانوذرات لیپیدی جامد

نمونه دیگر از نانوذرات لیپیدی، solid lipid nanoparticles یا SLNها هستند که از یک ماتریکس لیپیدی جامد متشکل از تری‏گلیسیریدها، لیپیدها، اسیدهای چرب، استروییدها و موم ‏ها تشکیل شده‏ اند و اندازه ‏ای کمتر از 1 میکرومتر دارند. به منظور افزایش پایداری ‏این ذرات می‏ بایست در فرمولاسیون آنها ترکیبات سورفاکتانتی مورد استفاده قرار گیرد. از این نانوذرات می‏ توان به منظور بارگیری و حمل داروهایی با محلولیت بسیار کم در محیط آبی استفاده نمود و آنها را در مدت زمان مشخص آزاد، و با کمک روش‏ های مختلف مانند خوراکی، تزریقی و ... به موضع مورد نظر رسانید [4].

    نانوذرات پلیمری

رایج‏ ترین مواد در دارورسانی به شکل نانوذرات، پلیمرها هستند. پلیمر به‏ کار رفته در رهاسازی کنترل شده دارو می‏ بایست زیست سازگار و غیرسمی بوده و ناخالصی‏ های قابل نشت نداشته باشد. از نظر فیزیکی نیز می‏ بایست ساختار مناسبی داشته و نیمه‏ عمر در حد دلخواه را دارا باشد. پلیمرهای به ‏کار رفته در ساخت نانوذرات پلیمری می‏ توانند سنتزی و یا طبیعی باشند. نانوذرات پلیمری غالبا از انواع زیست ‏تخریب‏ پذیر انتخاب می‏ شوند. مزیت استفاده از نانوذرات پلیمری، پایداری بالای آنها و نیز امکان ساخت آنها در مقادیر زیاد است.
نانوذرات پلیمری دسته بزرگی از ترکیبات شامل سیستم‏ های وزیکولی (نانوکپسول) و سیستم‏ های ماتریکسی (نانوسفر) را در بر می‏ گیرند. در نانوکپسول‏ ها دارو در داخل حفره‏ ای پلیمری محبوس می‏ شود اما در نانوسفرها، دارو در ماتریکس پلیمری پراکنده شده است [4و3].
Abraxane® اولین نانوداروی پلیمری است که در سال 2005 توسط شرکت
American Pharmaceutical Partners and American Bioscience به بازار دارویی دنیا معرفی گردید و حاوی نانوذرات داروی پکلی‏تاکسول است که به آلبومین متصل شده است. ‏این فرمولاسیون عاری از ترکیبی به نام chromophore-EL می ‏باشد که در فرمولاسیون‏ های قبلی داروی پکلی‏تاکسول به منظور افزایش حلالیت وجود داشت. کروموفور باعث ‏ایجاد حساسیت‏ های شدید در برخی بیماران می‏ گردید که گاه تهدیدکننده‏ حیات آنها بود. با ‏این موفقیت اثبات گردید که فناوری نانو می‏ تواند محصولاتی را معرفی نماید که بر مشکلات علم فرمولاسیون فائق ‏آیند.

     میسل‏ های پلیمری

میسل‏ های پلیمری ماکرومولکول‏ های خودتجمعی (self-assemblies) هستند که از بلاک کوپلیمرها block copolymers و با کمک پیوندهای غیر کووالان تشکیل می‏ شوند. میسل ‏های بلاک کوپلیمری ساختاری هسته - پوسته (core-shell structure) دارند. ویژگی‏ های خاص میسل ‏ها مانند غلظت بحرانی تشکیل میسل (critical micellization concentration/CMC)، عدد تجمعی (aggregation number)، اندازه و شکل ساختار نهایی آنها به ساختار و طول زنجیره ‏های پلیمری در بلاک کوپلیمر بستگی دارد. میسل‏ های پلیمری معمولا CMC پایینی دارند که همین امر بر توانایی آنها در افزایش محلولیت داروهای بارگیری شده در آنها و نیز افزایش پایداری میسل موثر است [4].
میسل‏ ها با توجه به ظرفیت بالا و متغیر بارگیری دارو، پایداری در شرایط فیزیولوژیک، سرعت انحلال کمتر، تجمع بیشتر دارو در محل اثر و توانایی تغییرات سطحی، در دارورسانی بسیار پرکاربرد بوده‏ اند. میسل پلیمری با نام NK911 حاوی داروی دوکسوروبیسین و NK105 حاوی داروی پکلی‏تاکسول در فازهای نهایی مطالعات بالینی برای ورود به بازار دارویی دنیا می‏ باشند.

    دندریمرها

دندریمرها ماکرومولکول ‏های سنتزی و شاخه ‏داری هستند که ساختاری شبیه درخت با اندازه و شکل مشخص دارند. ‏این ساختارها تک پخش (monodispersed) بوده و می‏ توان سطح آنها را با کمک واکنش ‏های شیمیایی و یا تداخلات فیزیکی به راحتی تغییر داد و مولکول‏ های دارو را چه به صورت کمپلکس شدن با ساختار و چه کپسوله کردن درون ساختار، با دندریمر همراه نمود. دندریمرهای موجود در دارورسانی غالبا از پلیمرهای زیر تهیه می‏ شوند:
polyamidoamine،poly (glutamic acid) ،polyethyleneimine polypropyleneimine و polyethyleneglycol.
در دهه 70 میلادی، ووگل و تومالیا اولین افرادی بودند که به سنتز دندریمرها پرداختند و با قرار دادن مونومر به دنبال هم، به ساختارهای درختسان دست یافتند. Vivagel® اولین سیستم نانوذرات دندریمری است که وارد بازار دارویی گردید (شکل 5) [4].

filereader.php?p1=main_ed92eff813a02a31a
شکل 5- محصول Vivagel® که به ‏عنوان یک ضد ویروس موضعی برای جلوگیری از انتقال ویروس ‏ایدز و هرپس استفاده می ‏شود. با توجه به ساختار دندریمری، این محصول مانع از اتصال ویروس به بدن میزبان می‏ گردد [4].

    پلیمرزوم ‏ها

پلیمرزوم ‏ها نیز از کوپلیمرهای دوگانه ‏دوست تشکیل شده ‏اند که در آب ساختارهای دولایه و در صورت تری بلاک کوپلیمر بودن، ساختارهای سه ‏لایه تشکیل می ‏دهند. ‏این ساختارها در مقایسه با لیپوزوم ‏ها (که آنها نیز دارای ساختار وزیکول‏ مانند از جنس فسفولیپید هستند)، نفوذ کمتری به سلول دارند. هرچه قسمت آبگریز کوپلیمر بلندتر باشد، ‏این خاصیت بیشتر نمایان است. ‏این مزیت می ‏تواند در کم نمودن سرعت آزادسازی دارو موثر باشد. ‏این ساختارها همچنین پایداری مکانیکی و زیستی بیشتری در مقایسه با لیپوزوم ‏ها دارند زیرا تداخلات وزیکول و ماکروفاژ در ‏این دسته از ساختارها کمتر دیده می‏ شود در نتیجه، محافظت بیشتری از دارو به عمل خواهد آمد. با وجود تمام مزایای ذکر شده، هنوز از ‏این ساختار فرمولاسیونی در بازار دارویی وجود ندارد.

    نانوذرات هیدروژل

نانوذرات هیدروژل ساختارهای سه ‏بعدی پلیمری هستند که برای کپسوله کردن و انتقال داروها استفاده می‏ شوند. این ساختارها در آب و یا محیط زیستی متورم شده و حجم زیادی از این مایعات را به درون خود وارد می‏ نمایند. هیدروژل‏ های پاسخگو به محرک نیز وجود دارند که تغییرات محیطی مانند تغییر دما و pH، سبب آزادسازی دارو از آنها می‏ گردد. از ‏این سیستم‏ ها برای انتقال DNA و پروتئین، ترمیم زخم، ساخت زیست‏ حسگرها و مهندسی بافت نیز استفاده می‏ شود [3].

3-‏ آینده تحقیقات
در حال حاضر بیشتر توجه پژوهشگران بر روی نانوذرات هیبرید آلی-غیر آلی متمرکز شده است تا بتوانند ویژگی‏ های بهتری از نانوذرات را معرفی نمایند. به ‏عنوان مثال با توجه به ویژگی ‏های منحصربفرد نانوذرات سوپرپارامغناطیس در دارورسانی، تغییرات سطحی ‏این ذرات و هیبرید کردن آنها با یکی از سیستم ‏های نامبرده مانند پلیمرها می ‏تواند از اکسید شدن نانوذرات جلوگیری نماید، به علاوه خود پلیمر نیز با تغییر ساختار می ‏تواند به افزایش هدفمندی در دارورسانی کمک کند.
علاوه بر ساخت ذرات هیبریدی، ‏ایجاد ساختارهایی با عملکرد چندگانه (multifunctional) نیز از اهداف رو به گسترش مطالعات می‏ باشد. به عنوان مثال، نانوذره سوپرپارامغناطیسی را در نظر بگیرید که با پلیمر هیبرید شده است و بر روی آن آنتی‏ بادی و یا گیرنده خاص نشانده شده باشد. ‏این امر موجب می‏ گردد که حساسیت و اختصاصات سیستم بیشتر شده و از عوارض دارو به شدت کاسته شود. همچنین توزیع این ذرات در بدن با روش تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) قابل ردیابی است.

4- انواع دارورسانی نانوحامل ‏ها
تا ‏این قسمت به معرفی نانوحامل ‏های دارویی پرداختیم. تمام تلاش‏ های انجام شده در ساخت حامل‏ های مختلف برای آن است که دارو به صورت هدفمند و اختصاصی به محل اثر خود برسد. در ‏این قسمت شرح مختصری بر نحوه‏ دارورسانی نانوذرات خواهیم داشت.
نانوذرات به طور کلی به دو روش فعال (active targeting) و غیرفعال (passive targeting) دارورسانی را انجام می ‏دهند. در روش غیرفعال، سیستم ‏ها به کمک شرایط فیزیکو-آناتومیکی به محل هدف می‏ رسند. نانوذرات کمتر از 100 نانومتر براحتی از مویرگ‏ های سیستم رتیکولواندوتلیال عبور می‏ کنند و به ماکروفاژهای کبدی و طحال می‏ رسند و توسط آنها بلعیده می ‏شوند. با اطلاع از این ویژگی می ‏توان برای درمان بیماری‏ های کبد و طحال اقدام نمود به ‏این معنا که ابتدا دارو وارد ماکروفاژ شده و با تجمع درون آن اثربخشی خود را اعمال می‏ نماید و سپس این ماکروفاژها خود به عنوان سیستم دفاعی، در جهت درمان بیماری‏ های کبد و طحال به ‏کار می‏ روند.
نمونه دیگر از ‏این شرایط، نفوذپذیری عروقی مرتبط با سیستم ناقص لنفی و عروقی در تومورهای سرطانی است. به ‏این معنی که داروها بعد از خروج از سیستم گردش خون و ورود به نواحی آلوده شده با تومور، به علت نقص در سیستم لنفی، کمتر از موضع خارج شده و در نتیجه در آنجا تجمع یافته و مدت بیشتری می ‏توانند اثر درمانی خود را القا نمایند. لیپوزوم و ذرات پلیمری و میسلی به خوبی از ‏این روش به منظور دارورسانی بافتی استفاده می ‏نمایند. به‏ علاوه شرایط محیطی بافت‏ های سرطانی نیز تغییر می‏ یابد. در بافت سرطانی، غالبا دما کمی بیشتر از بافت‏ های اطراف (معمولا بیشتر از 40 درجه) و pH کمی کمتر (حدود 4/5) است. با استفاده از این ویژگی نیز می‏ توان به منظور افزایش بازده، دارورسانی غیر فعال حساس به pH و دما انجام داد [4-1].
در روش دارورسانی فعال در مقایسه با دارورسانی غیر فعال، امکان انتقال اختصاصی ‏تر داروها به بافت و سلول وجود دارد. با کانژوگه کردن حامل با ترکیبات هدف گیر (لیگاندهای هدفگیر) نظیر آنتی‏ بادی ‏ها می‏ توان به ‏این هدف نائل آمد. ‏این تغییرات بر روی غالب حامل ‏های نانو قابل انجام است که طی سال‏ های اخیر نیز به شدت مورد توجه و مطالعه قرار گرفته است.

بحث و نتیجه ‏گیری
با گسترش فناوری نانو و ورود آن به سایر علوم و نیز اثرپذیری آن از علوم دیگر، انواع نانوذرات با ساختارهای مختلف و مواد تشکیل‏ دهنده‏ متفاوت معرفی گردیدند که هر یک نقاط قوت و ضعف خاص خود را داشته و توانسته ‏اند گامی موثر در بهبود عملکرد ذرات برجای گذارند. از جمله پرکاربردترین زمینه ‏های ورود نانوذرات، دارورسانی است که نانوذرات توانسته ‏اند در قالب سیستم‏ های مختلف مانند حامل‏ های پلیمری، لیپیدی، فلزی، سرامیکی و ... سهمی بزرگ در بهبود دارورسانی در انواع بیماری‏ ها به‏ ویژه بیماری‏ های صعب ‏العلاج نظیر سرطان داشته باشند.



:: موضوعات مرتبط: پروتز سینه , تزریق بوتاکس و ژل , لیفت ران , نظرات مردم درباره لیپوماتیک , لیفت با نخ , لیزر موهای زائید , بزرگ کردن سینه با پروتز سینه , ,
:: برچسب‌ها: فناوری , نانو , فناوری نانو , نانو در پزشکی , نانو در صنعت دارو , دارو , نانو حامل های دارویی , نانو ذرات سرامیکی ,
:: بازدید از این مطلب : 594
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 11 شهريور 1396 | نظرات ()